image003Uppdaterad: 2011-10-15 15:25

med stråkkvartett

Affisch

BBL/AT 2011-09-22

Kammarmusik av hög klass i Arboga

Program 2011-09-24

J. Brahms Stråkkvartett nr 2, Op. 51

I.             Allegro non Troppo

II.           Andante moderato

III.         Quasi Minuetto, moderato - Allegretto vivace

IV.         Finale - Allegro non Assai

PAUS

W. A. Mozart             Klarinettkvintett, K.581

I.             Allegro

II.           Larghetto

III.         Menuetto

IV.         Tema con variazioni, Allegretto

Stråkkvartetten består av Andrej Nicolaev, violin; Benjamin Mönnekes,

Violin; Dinu Serfezi, viola och Klas Edvall, cello.

Carl-Johan är född och uppvuxen i Arboga, där han som så många andra började sin musikaliska bana på Kommunala Musikskolan med Håkan Harrysson som klarinettlärare. Carl-Johan visade tidigt talang och vann 1982 uttagningen till ”Öppet hus för unga musiker i Berwaldhallen”, Stockholm. Där fick Carl-Johan spela soloklarinett i Sveriges Radios Ungdomssymfoniorkester och även framträda som solist. Det blev startsignalen som gjorde att valet att bli musiker blev enkelt. Senare samma år mottog han även 2:a pris i vad som kallades ”Lilla SM i klarinett” i Halmstad. Efter ett par år som soloklarinettist i Göteborgs Spårvägars Orkester började han studera vid Malmö Musikhögskola och 1989 tog han sin examen efter studier för Tomas Kumlien.

Carl-Johan är idag basklarinettist i Malmö Symfoniorkester och är även verksam som solist/kammarmusiker. Under åren 93-99 var han medlem i nutida musikensemblen Ars Nova. Han är också basklarinettlärare på Malmö Musikhögskolan samt klarinettlärare på Heleneholms Gymnasium i Malmö. Han är sedan 2010 ansvarig för utbytesprogrammet mellan Heleneholms Gymnasium och Conservatoire de Lyon i Frankrike. 1997 utkom hans debut-CD tillsammans med pianisten Mikael Kanarva. Under säsongen 97-98 medverkade Carl-Johan som klezmerklarinettist på Malmö Musikteater i ”Spelman på taket” med Jan Malmsjö i huvudrollen. Detta avslutades med ett framträdande i TV-programmet ”Bumerang”.

Carl-Johan har genom åren kommit att förutom i Sverige framträda i flera länder, bl.a Finland, Danmark, Norge, Frankrike, Tyskland, Polen samt Newport Music Festival-03 där han gjorde sin USA-debut. Han är nu permanent medlem i The Newport Music Family och har sedan dess gjort c:a 80 framträdanden i USA. I Newport-05 uruppfördes Folke Carlssons klarinettkonsert av Carl-Johan, som även är skriven för och tillägnad honom.

Carl-Johan kombinerar ofta konserter med ”master classes” på de lokala universiteten där han framträder och har genom åren gjort ”master classes” i Sverige, Danmark, USA och Frankrike. Nästa ”master class”, som heter Nordic Wind festival 2011, kommer att äga rum i Vänersborg mellan 30 oktober och 3 november. Alltså på höstlovet. Då är alla klarinettister från 13 år och uppåt, såväl elever som lärare, välkomna.