image003Uppdaterad: 2020-03-02 23:20

Mathias Algotsson & Svante Hanrysson

http://www.digjazz.se/MathiasAlgotsson500A.jpg cid:image003.png@01D5D639.5A982CE0

Gillar när det svänger – och starka melodier

Jag har alltid gillat när det svänger, säger pianisten Mathias Algotsson, som dock inte har så många påtagliga minnen av att han speciellt tidigt inspirerades av jazzmusik.

När man skall försöka ge en bild Mathias Algotssons jazzliv kan ett bra startår vara 1992. Det var då han kom in på Musikhögskolan och det var då han gjorde sin första spelningar som huspianist på jazzklubben i Haninge, där han då var bosatt.

Egna trion har hela tiden varit mycket central för Mathias. 1992 gjorde han alltså sin första hustriospelning på Haninge Jazzklubb, den 57:e kom alltså i höstas och då med solisterna Karin Hammar och Linus Lindblom. Och det är en imponerad gästlista som Mathias och triokamratarena ”avverkat” under åren: Roffe Ericson, Bernt Rosengren, Rigmor Gustafsson, Svante Thuresson, Fredrik Ljungkvist, Jan Allan, Maffy Falay, för att nu bara nämna några namn.