image003Uppdaterad: 2020-02-11 23:52

Joakim Falk                – trumpet,
Cissi Larsson                – klarinett och sång,
Jonathan Leidecker                – trummor,
Håkan Persson                – trombon.

Spicy Advice Ragtime Band från Stockholm levererar en avspänd och energiladdad New Orleans-jazz – från luftigt svävande solon, via smäktande toner och smattrande dueller, till intensivt nervkittlande samspel som andas eufori och total närvaro. Inspirerade av storheter som George Lewis, Bunk Johnson, Jelly Roll Morton, Louis Armstrong och Bessie Smith kastar vi oss lekfullt och målmedvetet mellan tidig 1900-talsragtime, 20-talsjazz, New Orleans-revival och tidig swing. Spicy Advice turnerar flitigt i bl a Norge, Danmark, England, Finland, Tyskland och Holland. År 2007 tog bandet hem segern vid Euro Jazz Festival i Paris (den traditionella jazzens motsvarighet till Eurovisionsschlagerfestivalen). Spicys trumpetare Jocke Falk utnämndes också till tävlingens bäste solist.

Spicy Advice ser en föryngring av jazzpubliken som en viktig målsättning. Genom att spela på temafester, till exempel surfa på 1920-vågen av ”The Great Gatsby”, pubunderhållning och gatuparader, skapar Spicy Advice aktivt ett växande intresse för och medvetenhet om jazzmusik bland yngre människor. Bandet spelar även för lindy hop och blues-dansföreningar.

Spicy Advice ger också workshops för barn och unga musiker i samarbete med musikskolor och folkhögskolor, och kan på olika nivåer lära ut de grundläggande koncepten inom New Orleansjazz. Detta leder ofta till att elever börjar improvisera tillsammans och upptäcker nya möjligheter med sitt musicerande. Workshops som utförs i samband med festivaler eller jazzklubbesök är också ett effektivt medel för att öka intresset och locka en bredare (och yngre) publik till evenemanget.