image003Uppdaterad: 2019-09-18

Solist: Niklas Almgren - trombon

Affisch

ladda ned (2)

Blåstraditionen i Arboga är mycket gammal. En av de första blåsorkestrarna var Skarpskyttarnas musikkår som bildades på 1860-talet. Andra föregångare var Mekaniska verkstadens musikkår som bildades 1882 och Glasbrukets musikkår, som i konkurrens svarade för musiklivet i Arboga.

År 1985 firades 350-års jubileet av Sveriges första riksdag i Arboga. Då marscherade Blåsorkestern i täten följd av bland annat Karl XVI Gustav och Olof Palme på Arbogas gator.

Bara under 90-talet har Blåsorkestern haft ett flertal spelningar med stora artister som Tore Skogman, Hans Josefsson, Lars Roos och Sonja Stjernquist.

ladda ned (1)

Niklas Almgren är alternerande stämledare och medlem i Kungliga FIlharmonikerna sedan 1998. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Sven-Erik Eriksson, vid Eastman School of Music i USA för John Marcellus och vid Interlochen Arts Academy, USA. Han har även studerat längre perioder med bland andra förre filharmonikern John Petersen och Per Brevig vid Juilliard School of Music och Metropolitan Opera Orchestra i New York.