image003Uppdaterad: 2016-11-23

Jungfrun under lind av Wilhelm Peterson-Berger

Dirigent:  ??

Solist: Håkan Björkman trombon

I mitten av 1930-talet bildades Arboga Blåsorkester med musiker från bl.a. nedlagda Mekens och Glasbrukets musikkårer. Orkestern upphörde i början av 1940-talet sedan inkallelseordrar nästan tömt orkestern på medlemmar. Efter kriget blev förutsättningarna helt andra och 1946 startades orkestern på nytt. Detta innebär att Arboga Blåsorkester i år firar 70-årsjubileum.

För två år sedan gjorde orkestern den traditionsenliga höstkonserten tillsammans med sångaren Anders Ekborg. I år gästas orkestern av trombonisten Håkan Björkman.

Håkan Björkman är född och uppvuxen i Arboga och jobbar sedan 2011 som solotrombonist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har framträtt som solist i bl.a. Sverige, USA, Spanien, England, Österrike och Tyskland med flertalet olika orkestrar. Han har också spelat i den högt ansedda Chamber Orchestra of Europe. Håkan har vunnit flera internationella solisttävlingar och deltar flitigt i festivaler och ger konserter som solist och som kammarmusiker.