image003Uppdaterad: 2014-10-06

Sweet Plantain

Affisch

_DSC6567 http://static.squarespace.com/static/5329190fe4b0c5a9addef7ed/t/537ba2b5e4b0a692d3dd34c5/1400611528590/?format=1500w  _DSC6482

Sweet Plantain är en mycket underhållande och annorlunda "stråkkvartett" som verkligen doftar New York. Musikerna trakterar inte bara sina stråkinstrument utan här hörs även trombon, mandolin, sång, rap och datorinspelad musik.

Kvartettens repertoar liknar inget annat och är en blandning av klassiskt, latinamerikanskt, jazz och moderna tongångar. Flera av medlemmarna skriver och arrangerar musik för kvartetten. I övrigt kan det bli musik av spännande tonsättare som Chaco Ramirez, David Balakrishnan och Paquito d´Rivera men också av mer kända profiler som Ray Charles, Cole Porter, Dizzie Gillespie och Joni Mitchell.

Produktionen riktar sig till såväl kammarmusikens kärnpublik som till ung publik - kanske även till jazzpublik. Intresset har hittills varit mycket stort från landets kammarmusikarrangörer.