image003Uppdaterad: 2013-01-28

Peter Friis Johanssons hemsida

Beutiful insanities

Emil Jonson och Peter Friis Johansson

Vi spelar musik av bl.a. Copland, Debussy, Berg, Gershwin, Monti m.fl.

Allmänt

Med Beautiful Insanities firar Emil Jonason och Peter Friis Johansson sitt tioårs­jubileum som duo genom att presentera sitt mest personliga program någonsin, Beautiful Insanities. Två unika solister som sedan första konserten – en kall fredagsmorgon i början av seklet på Södra Latins gymnasium – fortsätter spränga konstmusikens former och gränser.

Emil och Peter har redan skördat stora framgångar, både individuellt och som ensemble. Bägge har segrat i Yamahas tävling för unga musiker och spelat hem varsin årgång av Solofoni­priset. Emil blev uppmärksammad av Sveriges Radio och Peter var 2011–12 deras egen P2-artist.

Som duo har Emil och Peter rönt sin hittills största framgång våren 2010, då Emil utsågs till Sveriges Rising Star och belönades med en Europatäckande turné. Medmusikern var självskriven, och efter bejublade konserter från Wiener Musikverein, Amsterdam Concertgebouw, Köln Philharmonie, Barcelona L’Auditori och många fler gick succén inte att ta miste på: Emil och Peter hade kommit till den internationella musikscenen för att stanna.

Emil och Peter är ett samarbete som inte enbart bygger på ­balans eller jämvikt, utan på att det ofta skaver och skriker så det far gnistor åt alla håll. Två solister måste vara kompromisslösa, och det är just den egenskapen som gör Emil och Peter till något alldeles unikt.

Text: Västmanlandsmusiken