Beskrivning: Beskrivning: image003Uppdaterad: 2012-05-21

Emely Mc Ewan

Emily McEwan Fornhammar är en svensk/skotsk sångerska och låtskrivare, boende i Stockholm.

Beskrivning: http://emilymcewan.files.wordpress.com/2010/02/empolo1.jpg?w=300&h=225

Redan i tidig ålder sjöng Emily offentligt, med en repertoar som sträckte sig från jazz till svenska och keltiska folkvisor och scener som sträckte sig från små klubbar till Stadshuset och Nobelfesten, där Emily uppträdde vid 18 års ålder.

Hennes egen musik har jämförts med den av Joni Mitchell, Rickie Lee Jones och Burt Bacharach.

2004 började Emily skriva egen musik och i samband med detta fick hon Jazzklubb Faschings prestigefyllda stipendium för ” Ung lovande jazzmusiker”.
Kort efter detta inleddes förberedelserna för en skivinspelning.

Debutalbumet ” Emily McEwan Highland Fling
släpptes 2006 och producerades av grammisvinnaren Pål Svenre. Sedan dess har bandet spelat på jazzklubbar och på andra scener runt om i Sverige och utomlands, inklusive Dubai Jazzfestival.

Emily har också gästat på flera skivor med artister som Svante Thuresson, Mattias Algotsson, och en hyllningsskiva till Olle Adolphson; ”Dubbel Trubbel”

Hon har även sjungit in ett flertal sånger med DJ Rasmus Faber, inklusive hitsenEver After”, ”Where we belong” och ”Are you ready?” som har gjort stor succé över hela världen.

I april 2009 sjöng Emily med Rasmus Faber ”and the RAFa orcestra” för fulla hus i Tokyo och Osaka, Japan och återbesök där är redan planerade.

Emily har flera olika projekt på gång under 2010 inklusive en ny skiva med det egna bandet, en jazzskiva med grammisvinnaren och saxofonisten Gunnar Bergsten och en planerad skiva med sånger av den skottska nationalskalden Robert Burns.