image003Uppdaterad: 2011-05-30 21:32

Revival Jazz Band

Lidingö Jazzklubb

Affisch

Revival Jazz Band kommer från Stockholm och Nyköping och bildades av Arne Ericson och Ulf Dreber 2006. Den första spelningen gjordes på ett café i Södertälje november 2006 och man fortsätter att framträda där en gång per månad.

Bandet har följande medlemmar:

Kay Sifvert trombon

Arne Ericson kornett

Ulf Dreber sopransa

Staffan Sjödin kontrabas / tuba

Gerhard Johansson gitarr / banjo

Jacob Ullberger gitarr / banjo

Revival Jazz Band har haft samma medlemmar sedan starten frånsett Kay Sifvert som anslöt 2008.

Bandet saknar både piano och trummor, vilket är unikt men två medlemmar på gitarr / banjo bidrar till ett fint komp tillsammans med kontrabasisten / tubaisten.

Gerhard Johansson är före detta Arbogabo med sommarstuga i Hällarna och ser naturligtvis fram mot att få komma och spela i Arboga. Det är också Gerhard som under konserterna berättar om melodierna och lite jazzhistoria.

Revival Jazz Band framträder ofta med två olika teman, dels ”Jazzens glada 20-tal” och ”I Bechets kvarter”, en konsert om Sidney Bechet och hans musik. Vid konserten i Arboga 6 juni kommer bandet att välja låtar från båda temaprogrammen och man har valt att kalla programmet ”Tradjazzkonsert i Sidney Bechets och Louis Armstrongs anda”.

Spelningar görs runt om i mellersta Sverige, bland annat en gång per månad på Pelles Lusthus i Nyköping, till dans på Nalen i Stockholm två gånger tidigare och nu närmast 22 oktober då man alternerar med ett Storband. Inplanerat är också en jazzkryssning på Viking Lines Cinderella 22 september.