image003Uppdaterad: 2011-10-17 13:47

110122_Cecilia.cmyk.jpg MB300.jpg

Cecilia Zilliacus violin          Mats Bergström gitarr

You Tube

Cecilia Zilliacus segrade i tävlingen Solistpriset 1997 och samma år vann hon den nordiska Solistbiennalen i Trondheim. Zilliacus utsågs till Artist in Residence vid Sveriges Radio P2 under säsongen 1997–98, och etablerade sig snabbt i främsta ledet bland svenska solistnamn. Zilliacus framträder regelbundet som solist med ledande orkestrar i Sverige, Norden och Europa. Bland dirigenter hon arbetat med finns Andrey Boreyko, Okko Kamu, Leif Segerstam, Eri Klas, Arvo Vollmer, Daniel Harding, Joseph Swensen med flera.

Cecilia är representerad på ett flertal skivor, bland annat tillsammans med pianisterna Anders Kilström respektive Bengt-Åke Lundin samt med Västerås Sinfonietta. Hon har en stråktrio tillsammans med Johanna Persson och Kati Raitinen som kallar sig ZilliacusPerssonRaitinen. Hon gästar regelbundet viktiga sommarfestivaler i Norden. Sedan 2006 är Cecilia Zilliacus också lektor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Mats Bergström är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Juilliard School i New York. Han debuterade 1983 i Wigmore Hall i London och är sedan dess verksam som solist, ackompanjatör och ensemblemusiker inom flera genrer.

Han har bearbetat ett stort antal sånger och instrumentala verk för gitarr, däribland Schuberts sångcykel Die schöne Müllerin och Bachs Sei Solo (de tre sonaterna och tre partitorna för soloviolin) och gjort många skivinspelningar. Hans senaste solo-CD, Francisco Tárrega: Guitar Music (Naxos), nominerades förra året till en Grammis i kategorin Årets Klassiska. Sedan dess har Sånger utan ord (Naxos), där Mats hörs tillsammans med Georg Riedel i populära svenska melodier, utkommit och blivit Grammisnominerad även den.

Båda är invalda som ledamöter i Kungliga Svenska Musikaliska Akademien.