Uppdaterad: 2009-04-05 16:33

Stefan Arnold

BBL – AT 2009-03-19

Biografi

Föddes 1963 i Würzburg, Tyskland och började spela piano i 4-årsåldern. Efter avlagd studentexamen började han 1982 studera pianospel för prof. Kirsti Hjort vid musikhögskolan i Würzburg. Fr.o.m. 1983 var han elev till prof. Hans Leygraf, först vid musikhögskolan i Hannover och sedan 1985 vid musikhögskolan Mozarteum i Salzburg. Där erhöll han 1989 sitt konsertdiplom med högsta utmärkelse från österrikiska kulturministeriet. Han avslutade sina studier 1993 med avlagd konsertexamen vid „Hochschule der Künste“ Berlin.

Stefan Arnold vann talrika priser bl. a. första pris vid den internationella pianisttävlingen i Senigallia, Italien med specialpris för bästa kammarmusikinterpretation 1986, första pris vid den internationella Bösendorfertävlingen i Salzburg 1988, samt två gånger den tyska musikpristävlingen i Bonn vilket ledde till att han blev upptagen i urvalet för Tysklands „konserter av unga konstnärer“.

Som solist framträdde han bl.a. med Radioorkestern Berlin, Bamberger Symphoniker, Filharmoniska orkestern Stuttgart, Mozarteumorkestern Salzburg, Wiens Kammarfilharmoniker, Camerata Salzburg, Belgiens Nationalorkester, Singapore Symphony Orchestra, Symphony Orchestra Eugene, Stockholm Sinfonietta, Helsingborg Symphony Orchestra under dirigenter som Petre Sbarcea, Miguel Harth-Bedoya, Jonathan Seers, Gabriel Feltz, Arild Remmereit, Göran W Nilsson, Okko Kamu, Yuri Simonov, Christoph Poppen, Christoph Prick, Hubert Soudant och Jeffrey Tate.

Han konserterade i Konserthuset Stockholm, Tivoli Copenhagen, Tonhalle Zürich, Filharmonin Berlin, Gasteig München, Galerie Dresden, Festspelhuset Salzburg, Musikverein Wien, Konzerthaus Wien, Filharmonin Lima, Teatro Opera Buenos Aires, Bellas Artes Mexico-City, Symphony Hall Osaka, Suntory-Hall och Bunka Kaikan Tokio. Han gästspelade vid Musik på Slottet Stockholm, Vendsyssel Festivalen, Mozartfestivalen Würzburg, Rossinifestivalen Pesaro, Bologna Festival, Pianofestivalen Catania, Internationella Mozartveckan Salzburg, St. Pauls Festival New York.

Efter sin första CD för Harmonia Mundi 1989 följde inom ramen för ett exklusivkontrakt med Ambitus i samarbete med bayerska radion årligen nya produktioner. Härtill kommer en rad av framträdanden och inspelningar vid olika TV-och radiostationer.

Stefan Arnold erhöll 2004 en professur vid Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien.

Artists Management Zeisner, A -1090 Wien, Rögergasse 1 B, Phone: 0043 1 31729 31,Fax 31729 30,email:amz@inode.at