Uppdaterad: 2007-04-04 19:09

Väsen

PRESSINFORMATION

Nicoali Kulturhus Arboga onsdag 4 april kl 19.00: VÄSEN

En nyckelharpa stöpt i den svenska folkmusiktraditionen. En viola med sofistikerad symfonisk smak. En galen gitarr. Tillsammans bildar de Väsen – en folkmusikensemble som lyckats sprida sin musik över hela världen.

Väsen spelar traditionell folkmusik med modern attityd. De är, alla tre, fantastiska individuella musiker och tillsammans spelar de musik mot nya dimensioner. Akustiska instrument hanterade med stor känsla och kraft. Medlemmarna i Väsen är: Olov Johansson – nyckelharpa, Mikael Marin – viola, Roger Tallroth – gitarr (ibland kompletterade med André Ferrari-slagverk, dock inte vid denna konsert.)

Rötterna i Väsens musik är den sekler gamla svenska folkmusiken och kanske speciellt den uppländska traditionen. Men det finns mer i Väsens musik än enbart folkmusik. Deras musik är full av lek och skaparlust, glädje och nyfikenhet. Väsen inspireras av många andra musikstilar – jazz, rock, klassisk musik – och skapar sin alldeles egna smakfulla musikaliska väv. Med hjälp av en lagom dos respektlöshet.

Det publiken får höra är alltid inspiration och improvisation i stunden. Väsens musik spritter av vitalitet. På scen ger Väsen fritt spelrum åt sin fantasi och mellan låtarna bjuder de publiken (och varandra) på många skratt!

Historik: 1989 bildades skivbolaget "Drone" för att kunna ge ut Väsens musik på skiva. 1990 släpptes en platta som hette Väsen. Den bildar startpunkten på en 15-årig resa. Tio skivor senare och med en internationellt rykte står Väsen rakryggade som en av Skandinaviens främsta stilbildare och pionjärer inom folkmusik, numera med årliga turnéer i USA och Japan och en stark position hemma i Europa. Väsen navigerar med glädjens kompass och resan går vidare...

Mer info om Väsen finns på www.vasen.se

Arr: Arboga Musikförening i samarbete med Västmanlandsmusiken. Kontaktperson: Stig Jäderlund, 0589-122 05.

VÄSTMANLANDSMUSIKEN

Susanne Widsell