Uppdaterad: 2007-04-04 18:49

10/4 NORBERG Norbergs kyrka kl 19.00

11/4 ARBOGA Nicolai Kulturhus kl 19.00

12/4 VÄSTERÅS Konserthuset kl 19.00

Beata Söderberg gör succé med tango på cello

Beata Söderberg är den svenska cellisten som gjort succé som tangomusiker och kompositör i tangons hemland Argentina. I april turnerar hon för första gången i Sverige med en kvartett av Argentinas främsta tangomusiker. Tre orter i Västmanland gästas, Norberg, Arboga och Västerås.

Beata Söderberg är omskriven och uppmärksammad bland argentinska kännare av tango. Just genom att vara en helt främmande fågel i den argentinska tangokulturen har hon med sin musik och sitt cellospel etablerat sig som förnyare på elitnivå av den argentinska tangon. Hon spelar med Argentinas stora stjärnor inom tangomusiken, har spelat in flera skivor och gjort många framträdanden i Buenos Aires, liksom konsertturnéer.

Musiken hon framför är hennes egen. Det är tango men ändå i ny skepnad, en intensiv, passionerad och dynamisk mix av traditionell tango, Astor Piazzolla, argentinsk folkmusik och jazz, men med en alldeles egen ton som bärs fram av Beatas lyriska cello.

– Tango balanserar ständigt mellan extremer och hyser ett enormt känslospektra, säger hon. Nostalgi, glädje, aggressivitet och smärta, allt beskrivs med en slags övertydlighet som jag älskar. Tangons brist på ”lagomhet” är oerhört befriande.

Tangon drabbades hon av på en tangoklubb i New York, dit hon flyttat för att studera vid Manhattan School of Music efter sina år för Mats Rondin vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm.

Inspirerad av traditionell argentinsk tango och av Piazollas ”tango nuevo” skrev hon sina första egna tangokompositioner. Hon tog kontakt med argentinska musiker och 2004 spelade hon in albumet ”Beatitudes” i Buenos Aires, en skiva som tog Argentina med storm. 2005 blev hon som enda utlänning nominerad till prestigefyllda "Premios Carlos Gardel", Argentinas motsvarighet till Grammis, i klassen för bästa nyskapande album/artist. 2006 gav hon ut ett nytt album ”BeSo” i Argentina. Ett tredje album, ”Baiata”, spelades in i Argentina så sent som i februari i år, och nu ges också skivorna ut i Sverige.

Till Sverige kommer hon med Christian Zárate, piano, Roberto Tormo, kontrabas, José Luis Colzani, trummor och Juan José Mosalini, bandoneon.

beata_soderberg@hotmail.com

Foto för publicering i anslutning till konserten bifogas.

Arrangörer:

Norbergs församling och Norbergs kommun. Kontaktperson: Birgitta Ekenberg,  0223-298 19

Arboga Musikförening. Kontaktperson: Stig Jäderlund, 0589-122 05

Västmanlandsmusiken i samarbete med Västerås Kammarmusikförening. Kontaktperson: Björn Eriksson, 070-823 99 64

Samtliga konserterna arrangeras i samarbete med Västmanlandsmusiken och Rikskonserter.

Med vänliga hälsningar

VÄSTMANLANDSMUSIKEN