Uppdaterad: 2005-09-07 23:08

Andreas Öberg & Hot Club Suède

Andreas Öberg & Hot Club Suède Förvaltar och förnyar arvet efter

den legendariske gitarristen Django Reinhardt.  Swingmusik rotad

i 1930-talets romska miljöer.

Andreas Öberg är en av världens mest uppmärksammade gitarrister i

Django Reinhardts fotspår. Ett bevis på det är att han tas emot med

öppna armar på alla stora Djangofestivaler. Under september och

oktober reser han och övriga Hot Club de Suede på Sverigeturné för

Rikskonserter.

Övriga musiker:

Gustav Lundgren, gitarr och Hampus Lundgren, kontrabas.

Hot Club Suède hemsida http://www.hotclubdesuede.com/

Tisdag 20/9  Nicolai Kulturhus Arboga kl 19:00

Hot Club de Suede reser med Django Reinhardt

Arboga får besök den 20 september vid en konsert som arrangeras av Arboga Musikförening i samarbete med Västmanlandsmusiken.

På programmet står Jazz Manouche, den stil som Django Reinhardt spelade. En säregen blandning av fransk chanson, swing, skriven och/eller inspelad av Django, men också avstickare till 30-talets romska husvagnsmiljöer.

­ Det är ett helt eget tonspråk och man måste beakta sånt som rätt swing och sound. Så vi håller oss till traditionen. Vad vi kan tillföra är ungdomlig energi och att levandegöra musiken här och nu, säger Andreas Öberg.

Han beskriver Django Reinhardt som en av jazzens största stilbildare, som under sin karriär främst spelade med franska musiker som violinisten Stephane Grappely och franska hotkvintetten. Trots att han skadade vänsterhanden svårt vid en brand utvecklade han en tekniskt krävande men känsloladdad stil, som i sin tur krävde en annorlunda gitarr och en annorlunda spelteknik.

­ Gitarren ska låta väldigt mycket. Därför har den en längre hals och lättmetallsträngar som är fästade längst ned på locket, som på en fiol. Det gör att hela locket vibrerar. Dessutom är ljudhålet ovalt vilket gör att tonen projicerar på ett speciellt sätt. Speltekniken går i korthet ut på att man slår an plektrumet nedåt vid strängbyte. Och så får man inte stödja högerarmen på gitarrkroppen, för då dämpar man också ljudet.

Sedan starten 2002 har de tre medlemmarna i Hot Club de Suede, förutom Andreas Öberg också gitarristen Gustav Lundgren och basisten Hampus Lundgren, märkt att Jazz Manouche är en musik som överbryggar generationsklyftorna.

- Det är inte ovanligt alls att det kommer både unga hårdrockare och äldre swingentusiaster till våra konserter. Det är verkligen kul!

Foto fritt för publicering i anslutning till information om konserten finns att ladda hem från http://www.rikskonserter.se

Kontaktperson:
Stig Jäderlund, Arboga musikförening, 0589-122 05.