Uppdaterad: 2005-10-14 18:47

Arboga 20 oktober kl 19.00 Godtemplarlokalen
Surahammar 21 oktober kl 19.00 Gruvan, Folkets hus

Legendariskt cajunband gästar länet

Cajunmusikens framtid ­ så beskrivs Louisiana-baserade gruppen Balfa Toujours som under oktober turnerar i Sverige. I Västmanland besöks Arboga och Surahammar. Arrangörer är Arboga Musikförening/Surahammars kommun och Folkets hus i samarbete med Västmanlandsmusiken och Rikskonserter.

Balfa Toujours härstammar i direkt nedstigande led från Balfa Brothers, den legendariska cajungruppen som under ledning av Dewey Balfa var bland de första att sprida cajunmusiken utanför Louisianas gränser. När hans dotter Christine tog över bytte bandet namn till Balfa Toujours.

I dag räknas Balfa Toujours som en av världens främsta cajungrupper. Bakom sig har bandet sex cd, och med åren har det utvecklat ett eget och starkt sound. Balfa Toujours spelar lika gärna till dans som den sprider sin kultur via konserter och workshops. Med hela världen som sin arbetsplats beskrivs Balfa Toujours numera som ²cajun-musikens framtid².

Christine Balfa är alltså den nya generationen Balfa vid rodret i Balfa Toujours. På dragspel, banjo och fiol återfinns Christines man Dirk Powell. Han är en solist med en egen och framgångsrik karriär och har jobbat med stjärnor som T-Bone Burnett, Sting och Jewel. Christines kusin Courtney Granger spelar fiol och kontrabas.

Under turnén medverkar också banjospelaren Riley Baugus och bidrar med oemotståndlig ²old time-string music².

Ordet Cajun härstammar från det franska ²Acadiens², det namn de franska immigranterna tog sig när de slog sig ner i kanadensiska Nova Scotia för 400 år sedan. Till Louisiana kom cajun-folket under 1700-talet sedan de kastats ut ur Kanada av engelsmännen men fått en fristad i södern av spanjorerna.

Mer information om Balfa Toujours finns på www.balfatoujours.com

Foto från Rikskonserter bifogas, för publicering i anslutning till ovanstående konserter.

Kontaktpersoner för konserterna i Västmanland är:
Stig Jäderlund, Arboga Musikförening, 0589-122 05, 073-624 03 03
Ann Sofie Fahlström, Surahammars kommun,  0220-390 08