Från Arboga Tidning den 2005-01-13

Alttrombone.

Håkan Björkman tog publiken med storm nar han återvände till hemstaden som eminent solist. I Leopold Mozarts trombonverk trakterade han den min­dre vanliga alttrombonen.

Mozart i Frankrike med Håkan Björkman som trombonsolist tillsammans med Västerås Sinfonietta.

Dirigent:                        Ingar Bergby

Konsertmästare:           Håkan Vikström.

Arrangörer:                   Arboga Musikförening och Västmanlandsmusiken.

Plats:                            Medborgarhuset onsdag.

Foto: Bo Asp

Arboga kommunala musikskola har fostrat en lång rad ungdomar som nu är professionella musiker. En av dessa ar Hakan Björkman som i gr Återvände till sin hemstad for att som trombonsolist visa sina färdigheter.

Genast skall sagas att Håkan Björkman gjorde ingen konsertbesökare besviken. Med en enastående teknik och en driven tonbildning gav han extra nerv it de båda stycken i vilka han medverkade som solist.

Han började med fransmannen Darius Milhauds Concertino d'Hiver för trombon och stråkar. Han spelade inte fel om nu någon trodde detta. Milhaud tillhörde gruppen "Les six" vilkas medlemmar hyllade och experimenterade med det polytonala.

Dessutom är verket en hel del influerat av den tid Mifiaud tillbringade i Brasilien. Håkan Björkman presenterade både samba- och jazzinfluenser på ett charmant satt Bravorop hördes efter Håkan Björkmans sköna och rytmiska tolkning.

Som verk nummer två hade han valt Leopold Mozarts Konsert for alttrombone och orkester i-D-dur. I prestosatsen fick avhörarna verkligen ta del av den eminenta teknik som kvällens solist besitter.

Leopold är egentligen bara känd för två saker; sin violinskola och sin lansering av sina begåvade barn Wolfgang Amadeus och dottern Maria Anna. Men efter Håkans tolkning av trombonverket skall aven det läggas till Leopolds pluskonto.

Har visade Håkan ännu en sida av sin begåvning. En alttrombone är stämd i ess medan hans vanliga trombon ar stämd i b: Det innebar att tonerna inte ligger på samma ställen utefter draget utan det är två vitt skilda skolor. Men det bekom inte Håkan Björkman det minsta.

Eftersom undertecknad själv har spelat trombone är det en fröjd att ta del av det sorn de verkligt professionella bjuder på.

Foto: Bo Asp

Västerås Sinfonietta far ursäkta att Håkan Björkman sattes i främsta rummet. Sinfoniettan gjorde även den en utmärkt insats i de båda verk som orkestern hade på sin lott.

Bo Asp